Új helyen a buszpályaudvar

Június elsejétől új helyről járnak az autóbuszok Hévízen.

A buszpályaudvar az eddigi központtól 450 méterre, a Flavius üzletház mellett kapott helyet. A létesítmény Hévíz város önkormányzata pályázati támogatással építette meg. A munkálatok egy jelentős szakasza zárult le május végére, s bár a teljes készültségre még várni kell, a buszok június elsejétől már az új központból közlekednek és ide is érkeznek.

Mindezt a helyszínen tartott sajtórendezvényen jelentette be Papp Gábor, Hévíz város polgármestere és Papp László, a Volánbusz Zrt. humánerőforrás vezérigazgató-helyettese jelentette be ma.

A rendezvényen felszólalt Manninger Jenő kormánypárti térségi országgyűlési képviselő is.

Papp Gábor elmondta: nagyon régi vágya valósul meg Hévíznek azzal, hogy a tófürdő közvetlen közeléből, a város szívéből kitelepíti a buszpályaudvart és új, modern központot hoz létre. 

- A korábbi években egy sikeres NYDOP-pályázatnak köszönhetően, hosszas és körültekintő mérlegelés után a Flavius üzletház melletti területen létrehoztuk egy alpályaudvart a helyi buszközlekedés bonyolítására, ennek bővítésével jöhetett létre aztán az új pályaudvar, melynek kialakításához a Település- és területfejlesztési operatív program (TOP) keretéből nyert el 700 millió forint támogatást a város önkormányzata. A pályázat a Volánbusszal konzorciumban valósul meg, 24 millió forintos kormányzati többlettámogatással.

Ez a pályázat a „Hévíz Városának fenntartható közlekedésfejlesztése” címet viseli, s a pályaudvar kialakítása mellett kerékpárút létesítése is kapcsolódik hozzá, utóbbi helyszíne a Vörösmarty utca.  Itt az úttest kiszélesítésével és a csapadékvíz-elvezetés megoldásával 800 méter hosszú kerékpárút épül mindkét oldalon. A nyugati városrész irányába vezető sávok lehetővé teszik majd az oktatási intézmények kerékpáros megközelítését is.

Ami az új pályaudvart illeti: azt a Volánbusz Zrt. által támasztott előírásoknak megfelelve alakította ki a kivitelezést végző Fitotron System Kft. A fejlesztés kapcsán a buszpályaudvar zónájában az út mellett 2 beállós párhuzamos érkező – várakozó és a meglévővel együtt összesen 7 beállós 45 °-os, induló - buszbeálló készült el ez idáig. Emellett fogadóépület, valamint esővédő tetőszerkezet létesül a szabadtéri várakozófelület (peron) fölé, a meglévővel azonos műszaki kialakítással. A fedett zónában 20 kerékpár számára kerékpártámasz lesz telepítve, esővédő tetővel, kamerás megfigyeléssel. Ezen túl bérelhető kerékpár dokkoló található a szomszédos közparkolóban - jelezte.

A régi buszpályaudvar esetében az önkormányzat és a Volánbusz területcserét hajt majd végre, így a gyógytó közvetlen szomszédságában lévő jelenlegi pályaudvar helyén, az épület átalakításával - egymilliárd forintos gyógyhelyfejlesztési pályázatából - turisztikai információs központot és rendezvényteret hoz létre a város. Jelenleg tárgyalások folynak a Volánbusz Zrt-vel helyijáratú közlekedés megvalósítására is - árulta el a polgármester.

Papp László rámutatott: a régi hévízi autóbusz-állomás 1957-ben épült, ezzel a legrégebbi a Zala megyei pályaudvarok között. Azóta gyakorlatilag változatlan építészeti kivitellel szolgálta az utasokat.

- Számunkra is nagy öröm, hogy modern, kényelmes, korszerű körülmények állnak majd a szolgáltatásainkat igénybe vevők, illetve munkatársaink rendelkezésére. A projekt építési munkái 2020 őszén kezdődtek meg, az új épületet várhatóan ez év harmadik negyedévében vehetjük használatba, a beruházás elkészültéig ideiglenes formában kezdjük meg az új helyszínen az autóbusz-állomás működtetését. Bár már most átköltözünk, a szolgáltatási színvonal a következő hónapok munkálatainak eredményeképpen még jelentősen nőni fog - hangsúlyozta.

- A költözés menetrend-módosítással jár: a regionális autóbuszvonalakon közlekedő járatok jellemzően pár perc eltéréssel közlekednek. Díjszabási változás nem lép életbe. A hévízi autóbusz-állomást 60 országos és regionális autóbuszvonal érinti, melyek kapcsolatot biztosítanak a környező településekkel, továbbá Zala megye, illetve a szomszédos megyék nagyobb városaival és a fővárossal is. Közvetlen autóbuszjáratok indulnak többek között Balatonfüredre, Budapestre, Győrbe, Keszthelyre, Nagykanizsára, Pápára, Székesfehérvárra, Szombathelyre, Veszprémbe, Zalaegerszegre is. Hévízt jellemzően átmenő állomásként érinti munkanapokon 177 járat, illetve 56 járat innen indul és 55 ide érkezik. 2021-ben 17.311 járatot indítunk, 17185 érkezik, és 58.362 halad át az állomáson, ahol évente csaknem 1,5 millió utas fordul meg. Az állomás a keszthelyi telephelyhez tartozik, ahol összesen 99 munkavállalónk dolgozik - közülük 87 fő autóbuszvezető –, és 53 autóbusz teljesít szolgálatot - mondta el a vezérigazgató-helyettes.

- Hévíz sikerrel pályázott a 2013-22-es uniós pályázati ciklusban, ennek az egyik komoly eredménye volt a közösségi közlekedés átalakítása, fejlesztése is - mindezt már Manninger Jenő országgyűlési képviselő mondta. Úgy vélekedett: a város számára a közlekedésfejlesztés és a turizmus szoros kötődést kell, hogy jelentsen, és ebben most nagy előrelépés történt. A keszthelyi autóbusz-állomáson is jelentős szolgáltatás fejlesztések történnek a jövőebn, így a térség e téren újabb előrelépést tehet. Manninger Jenő azt is elmondta: jelenleg az új TOP-os pályázatokra készül fel Hévíz, melyekben a remények szerint a mostanihoz hasonló eredményeket ér majd el.

 

CÍMKÉK